ВЧИТЕЛІ-ЛОГОПЕДИ
ЗАКЛАДУ дошкільної освіти РАДЯТЬ...
Мова дорослих – взірець для наслідування
Пам’ятайте, що ваша мова є взірцем для наслідування, тому вона має бути завжди правильною. Придбайте словники, вони стануть вашими порадниками у вихованні культури мови дитини. Стежте за мовою дітей, своєчасно виправляйте мовні недоліки.
Правильна мова - запорука успішного навчання дитини в школі.
У розвитку мови дітей надзвичайно важливу роль відіграє добрий слух. Людина з нормальним слухом легко розрізняє звуки, вступає в мовне спілкування з іншими. Пошкодження слуху в ранньому дитинстві затримує розвиток мови. Мовний розвиток дітей з пошкодженим слухом має свої особливості, які будуть різними залежно від того, в якому віці дитина втратила слух. Батьки повинні берегти слух дитини, стежити за станом слухового органа. Не можна голосно говорити над самим вухом дитини, недоцільно й цілувати у вухо малюка—це може негативно позначитись на стані слухового органа. Знижує слухову увагу дитини постійний шум у кімнаті, голосне звучання радіо і телевізора, голосні розмови дорослих.
Як розвивати мовлення дитини.
- Спілкуйтеся з дитиною якомога більше, коментуйте свої дії, детально розповідайте про предмети, які оточують її.
- Збагачуйте словниковий запас малюка новими словами, пояснюючи їх.
- Розмовляйте з дитиною повільно, грамотно і чітко, ні в якому разі не „сюсюкати".
- Спонукайте дитину до мовлення, ставлячи їй запитання, поступово ускладнюйте їх.
- Коли малюк говорить, виправляйте його мовленнєві помилки тільки після того, як він закінчить фразу.
- Багато читайте дитині, вчіть її переказувати, разом вчіть вірші, вчіть складати цікаві історії за картинками.
- Процес розвитку мовлення стимулює дрібна моторика рук. Виконуйте вправи для пальчиків, малюйте олівцями і крейдою (не фломастерами), грайте в мозаїку.
- Не забувайте хвалити дитину після кожного успіху.
Етапи мовленнєвого розвитку дітей
Вік | Характеристика | Можливі порушення мовленнєвого розвитку та їхні наслідки | |
Перші тижні життя | Крик, що сигналізує про голод, біль тощо. У перервах між годуваннями дитина спить. Дитина нормально ссе груди (соску), Фізичний розвиток проходить нормально | Постійний нав´язливий крик із захлинанням, що супроводжується порушенням режиму сну, може бути ознакою органічного ураження центральної нервової системи. Такі порушення у годуванні дитини, як: не бере груди, не може смоктати, захлинається, молоко виливається через ніс - можуть свідчити про органічне ураження нервовоі системи (слід негайно звернутися до педіатра та невропатолога) | |
Кінець 1- початок 2 місяця | Зосередження на мовленні дорослого (дитина затихає, уважно слухає, часто усміхається) | ||
2-3 місяці | Пошук обличчя того, хто розмовляє | ||
3 місяці | Аґукання | ||
5-6 місяців | Лепет | Відсутність або швидке затухання лепету, відсутність мовлення в цілому свідчать про порушення слуху, інтелекту чи про органічне ураження головного мозку | |
≈ 1 рік | Дитина вимовляє до 10 слів | ||
1 рік 8 місяців - 2 роки | У мовленні дитини до 40 слів, з'являються перші речення з двох слів | ||
2 роки | Дитина розуміє значення однини та множини іменників, значення слів зі значенням зменшеності - пестливості | ||
3 роки | Дитина утворює нові слова за допомогою словотвору, з´являються багатослівні речення (3 і більше слів) | ||
4 роки | Засвоєно всі відмінкові та родові закінчення іменників і прикметників (крім найбільш складних нетипових випадків), дитина може контролювати граматичні помилки в мовленні інших людей. Дитина знає і називає основні кольори та основні збірні поняття | ||
5 років | У дитини повністю сформована звуковимова (правильно вимовляє всі звуки, називає та повторює слова різної складової структури) | Порушення звуковимови після досягнення дитиною 5 років є патологічними (слід якомога швидше звернутися до логопеда) |